Kterou barvu slunce hřeje nejvíc?
Souhrn:
Sluníčko dokáže barvy pěkně zahřát. Ale hřeje všechny barvy stejně?
V tomto pokusu se děti stanou skutečnými badateli! Pomocí tří výzev zjistí, jak slunce ovlivňuje černou a bílou barvu – která barva se zahřeje víc, kde se rychleji rozpustí led a která ponožka dřív uschne.
1.výzva
Která barva se na slunci víc zahřeje?
Černé tričko v létě hřeje skoro jako kamna, zatímco bílé bývá příjemně chladivé. Ale proč to tak je? Má sluníčko některé barvy radši než jiné?
V této výzvě děti porovnají dva předměty – jeden černý a druhý bílý – a zjistí, který z nich se na slunci víc ohřeje. Pomocí jednoduchého pokusu přijdou na to, jak se různé barvy na slunci různě ohřívají.
2. výzva
Ve které sklenici roztaje led dřív?
Led se na sluníčku vždycky dřív nebo později rozpustí. Ale co když ho dáme do černé a bílé sklenice – bude výsledek stejný?
V této výzvě děti sledují, jak barva ovlivňuje rychlost tání. Porovnají dvě stejné sklenice – jednu světlou, druhou tmavou – a objeví, že nejen slunce, ale i barvy dokážou s ledem pěkně zamávat.
3. výzva
Která ponožka uschne nejrychleji?
Co se stane, když pověsíme na slunce černou a bílou ponožku? Uschnou stejně rychle, nebo se některá zahřeje víc a bude suchá dřív?
V této výzvě děti pozorují, jak barva ovlivňuje schnutí. Porovnají dvě stejně mokré ponožky a zjistí, že sluníčko má možná s barvami své vlastní plány.

Kruh:
Sezvěte všechny mini vědátory do kruhu a nalaďte se na pokusy. Vžijte se do role, kdy jsou děti vědci a vy jejich pomocníci. Již za chvilku dostanete úkol z Laboratoře pro řešení záludných otázek. Pomůžete Dominice najít odpovědi na všechny otázky? Bude potřeba zapojit všechny smysly i hlavičky.
Jak se naladit? Než si děti na novou aktivitu zvyknou, můžete začít povídáním o vědcích. Co vědci dělají? Jaké to je být vědcem? Jak vědec vypadá? Pro lepší vžití do role vědce se děti mohou převléknout do plášťů nebo bílých triček, nebo si můžete vyrobit a na začátku každého bádání rozdat vědátorské jmenovky.
Už jste naladěni a natěšeni na bádání? Pojďte na první záludnou otázku.

Dopis z Laboratoře:
Ahoj vědátoři!
Dnes jsme s Lili vyrazili ven, protože bylo opravdu nádherné počasí – modré nebe bez mráčku, slunce svítilo jako z obrázku. Vzali jsme si piknikovou deku, svačinku a Lili si s sebou přibalila i knížku a plyšového medvídka. Já měl s sebou naši černou krabičku na lupy. A jak jsme tak seděli a povídali si, Lili se najednou podívala na svého medvídka a vykřikla: „Proč je úplně teplý?!“
Zatímco její plyšák se černým kožíškem pěkně zahříval, bílý kelímek vedle mě byl pořád studený. A když jsme si sáhli na dvě hračky, které jsme měli venku – jednu černou a jednu bílou – hádejte co? Jedna byla skoro horká a druhá chladná!
Začali jsme se s Lili dohadovat – má sluníčko nějakou oblíbenou barvu? A opravdu dokáže některé věci zahřát víc než jiné?
Rozhodli jsme se to zjistit – a víme, že právě vy nám s tím můžete nejlépe pomoci! Připravili jsme si pro vás tři výzvy, ve kterých budete zkoumat barvy a jejich vliv na teplotu. Která barva asi zvítězí ve slunečním závodě?
Těšíme se na vaše objevy!

Mějte se krásně a bavte se vědou,
Bertík a Lili
z Laboratoře pro řešení záludných otázek
1. výzva

Která barva se na slunci víc zahřeje?
Černé tričko v létě hřeje skoro jako kamna, zatímco bílé bývá příjemně chladivé. Ale proč to tak je? Má sluníčko některé barvy radši než jiné?
V této výzvě děti porovnají dva předměty – jeden černý a druhý bílý – a zjistí, který z nich se na slunci víc ohřeje. Pomocí jednoduchého pokusu přijdou na to, jak se různé barvy na slunci různě ohřívají.
Cíle:
- Rozvoj přírodovědné gramotnostiDěti zkoumají, jak sluneční světlo ovlivňuje různé barvy. Vnímají, že černý předmět se na slunci zahřeje více než bílý, a přemýšlejí, čím to může být. Sledují, jak se chová materiál v přírodních podmínkách, a objevují základní vlastnosti povrchů ve vztahu ke světlu a teplu.
- Rozvoj smyslového vnímáníDěti porovnávají teplotu různých předmětů pomocí hmatu, popisují rozdíly v dotyku a sledují, jak vnímání tepla souvisí s barvou. Rozvíjejí schopnost pozorně vnímat změny, které nelze vidět, ale lze je cítit.
- Rozvoj komunikačních dovednostíDěti popisují, co pozorovaly, jaký předmět byl teplejší a proč si to myslí. Sdílejí své postřehy s ostatními, učí se naslouchat a srozumitelně vyjádřit svůj názor. Při diskusi porovnávají své výsledky s ostatními a argumentují, proč k určitému výsledku došly.
- Rozvoj kompetencí k učeníDěti formulují vlastní domněnky („hypotézy“) o tom, co se stane. Pomocí pokusu si je ověřují a učí se pracovat s výsledkem – co potvrdilo jejich očekávání a co bylo jinak. Rozvíjejí schopnost vyvozovat jednoduché závěry z pozorování a přijímat různé výsledky jako součást objevování.
Potřeby:
Slunečný den
Předměty/hračky v bílé a černé barvě
Stopky

Postup:
1. Zeptejte se dětí:
- "Myslíte, že různé barvy se mohou na slunci zahřívat různou rychlostí?"
- "Dokážete ze svých zkušeností odhadnout, která barva se na slunci nejvíce zahřívá?"
2. Nechte děti vybrat předměty v různých barvách – alespoň jeden černý, alespoň jeden bílý a případně i další barvy na otestování (mohou to být například hračky, látky, kamínky).
3. Položte vybrané předměty vedle sebe na přímé slunce.
4. Vraťte se k předmětům po 10ti minutách a nechte děti je opatrně osahat a porovnat tak jejich teplotu.
- "Který předmět je nejteplejší?"
- "Jsou mezi nimi velké rozdíly?"
- "Může to souviset s barvou předmětů?"
5. Povídejte si s dětmi, jak černé předměty pohlcují světlo ze slunce a tím se zahřívají, zatím co bílé a světlé předměty světlo odráží a tím se zahřívají mnohem méně.
Závěr: Co jste se dozvěděli o barvách a slunci? Chovají se na slunci všechny barvy stejně?
Zamyslete se společně: Co by se stalo, kdyby byl celý dům černý? Jakou barvu byste zvolili na letní stan nebo čepici? Kde je barva důležitá kvůli teplu?
Video pokus:
Vysvětlení:
Černá barva přitahuje a pohlcuje světlo, proto se více zahřívá. Bílá barva světlo odráží a zůstává tak delší dobu chladná.
Portfolio
Dětem do portfolia můžete nachystat fotky ze zkoumání teploty předmětů venku na sluníčku a připsat, jak se dané dítě na pokusu podílelo.
2. výzva

Ve které sklenici roztaje led dříve?
Led se na sluníčku vždycky dříve nebo později rozpustí. Ale co když ho dáme do černé a bílé sklenice – rozpustí se oba ledy stejně rychle?
V této výzvě využijí znalosti a zkušenosti z první výzvy a budou sledovat, jak barva ovlivňuje rychlost tání. Porovnají dvě stejné sklenice – jednu světlou, druhou tmavou – a objeví, že nejen slunce, ale i barvy dokážou s ledem pěkně zamávat.
Cíle:
- Rozvoj přírodovědné gramotnostiDěti pozorují, jak se mění skupenství – led se vlivem tepla rozpouští. Sledují, že barva nádoby má vliv na rychlost tání. Učí se vnímat souvislosti mezi prostředím a změnami, které probíhají kolem nich, a začínají chápat vliv vnějších podmínek na látky.
- Rozvoj matematické gramotnostiDěti porovnávají množství vody, sledují rozdíl mezi sklenicemi a hodnotí, kde led roztál rychleji.
- Rozvoj kompetence k učeníDěti si vytvářejí domněnky, která barva sklenice ovlivní tání ledu víc. Pokusem je ověřují, porovnávají výsledky a zkoušejí je vysvětlit. Učí se, že pozorování a pokusy jim mohou pomoci přijít na odpověď, a že ne všechny výsledky musí být podle očekávání.
- Rozvoj komunikační kompetenceDěti sdílejí, co pozorovaly. Popisují, co se stalo s ledem, jaký byl rozdíl mezi sklenicemi, a vysvětlují, jak k tomu došly. Učí se popsat proces i výsledek jednoduchými větami a naslouchat výsledkům ostatních.
K vytištění:
Potřeby:
Zásoba ledových kostek
2 talířky (nebo více)
2 skleničky/mističky
Černý a bílý papír
Vytištěné materiály (PDF - Která barva se na slunci nejvíce zahřeje - Badatelský list)

Postup:
1. Ukažte dětem nachystaný led a nechte děti ho důkladně prozkoumat. "Jaký led je?"
2. Zeptejte se dětí:
- „Led se roztaje, když je teplo. Myslíte, že barva nádoby může změnit, jak rychle se to stane?“
3. Připravte dvě sklenice (misky) – jednu obalte černým papírem, druhou bílým.
4. Na talířek položte led a přiklopte sklenicí. (Jeden led přiklopte bílou sklenicí a druhý černou sklenicí.)
5. Postavte sklenice na slunce a sledujte, ve které se led roztaje rychleji.
- "Ve které sklenici se led rozpustil jako první?"
- "Co se dělo s vodou kolem ledu?"
- "Jaký byl rozdíl mezi barvami?"
Závěr: Co jste při zkoumání barev a ledu zjistili? Co by se stalo, kdyby byly sklenice jiné barvy? Kdy se nám hodí vědět, která barva víc ohřívá?
Video pokus:
Vysvětlení:
Černá barva se na slunci více zahřívá – a tím ohřívá rychleji i vzduch uvnitř sklenice a led tak rychleji roztává. Bílá sklenice zůstává chladnější a led v ní taje pomaleji.
Portfolio:
Do portfolia si s dětmi vyplňnte Badatelské listy.
3. výzva

Která ponožka uschne nejrychleji?
Co se stane, když pověsíme na slunce černou a bílou ponožku? Uschnou stejně rychle, nebo se některá zahřeje víc a bude suchá dřív?
V této výzvě děti pozorují, jak barva ovlivňuje schnutí. Porovnají dvě stejně mokré ponožky a zjistí, že sluníčko má možná s barvami své vlastní plány.
Cíle:
- Rozvoj přírodovědné gramotnostiDěti sledují proces schnutí a uvědomují si, že teplo pomáhá vodě rychleji mizet. Zkoumají, jak barva ovlivňuje teplotu látky, a pozorují, jak to souvisí se schnutím. Učí se vnímat, že i běžné každodenní jevy mají své zákonitosti.
- Rozvoj jemné motoriky a samostatnostiDěti ponožky máčejí, vyždímají, věší – samy pracují s látkou a učí se zvládat jednoduché praktické úkony. Přesným zacházením rozvíjejí obratnost a sílu v prstech i celou koordinaci.
- Rozvoj kompetencí k řešení problémůDěti porovnávají, která ponožka uschla rychleji, a přemýšlejí proč. Učí se uvažovat nad tím, co ovlivnilo výsledek – zda barva, materiál nebo poloha. Hledají souvislosti a navrhují vlastní vysvětlení.
- Rozvoj komunikačních a sociálních dovednostíDěti si všímají výsledků u sebe i u ostatních, srovnávají je, mluví o tom, co pozorovaly. Učí se sdílet zkušenost a pracovat ve dvojici nebo skupině – spolu se domlouvat, střídat se a porovnat svůj výsledek s výsledky ostatních.
Potřeby:
Slunečný den
Bílé a černé ponožky
Lavor s vodou

Postup:
1. Připomeňte si s dětmi oba pokusy s černou a bílou barvou a sluníčkem.
Zeptejte se dětí: „Když pověsíte černou a bílou ponožku na sluníčko, uschnou stejně rychle? Nebo se bude jedna chovat jinak?“
2. Nechte děti se rozdělit do několika skupinek. Každá skupinka si vezme jednu černou a jednu bílou ponožku (ideálně ze stejného materiálu) ke zkoumání.
3. Děti ponoří obě ponožky do lavoru s vodou a důkladně vyždímají. U ždímání se mohou střídat, aby byly ponožky co nejvíce vyždímané.
4. Děti najdou místo na přímém slunci, kde zavěsí nebo rozloží ponožky.
5. Za 20-30 minut ponožky opět zkontrolujte.
- "Je už některá ponožka suchá?"
- "Která z ponožek je zatím sušší?"
- "Jsou výsledky ve všech skupinkách stejné?"
Povídejte si s dětmi a nechte je popisovat své závěry ze svého pozorování.
Závěr: Co byste vzkázali do Laboratoře pro řešení záludných otázek? Jakou barvu oblečení je dobré zvolit, když hodně svítí sluníčko?
Video pokus:
Vysvětlení:
Černá barva se víc zahřeje, a proto voda rychleji vyschne. Bílá zůstává chladnější, a tak schnutí trvá déle.
Portfolio
Dětem do portfolia můžete nachystat fotky ze zkoumání ponožek a jejich schuntí na sluníčku.
Závěrečný kruh:
Úžasné! Zvládli jste všechny výzvy a prozkoumali černou a bílou. Sejděte se na konci týdne s dětmi v kruhu a podělte se vzájemně o svá pozorování i nápady a zážitky z vašeho bádání.
Co byste o svých objevech vzkázali Dominice, Bertíkovi a Lili do Laboratoře? Jaká je nyní vaše odpověď na hlavní zvídavou otázku : "Kterou barvu zahřeje slunce nejvíce?"
