Kdo to bzučí mezi květy?

Souhrn: 

Květiny nejsou jen krásné – skrývají v sobě i spoustu tajemství!

V tomto badatelském dobrodružství se děti vydají na vědeckou výpravu za poznáním květin. Zjistí, kdo květiny navštěvuje a proč, a také prozkoumají, jaké barvy květin se v přírodě nejčastěji vyskytují.

Společně odhalí, že květiny nejsou jen ozdobou zahrad a luk, ale hrají důležitou roli v životním cyklu rostlin – i celého přírodního světa.

Vědátorské výzvy

1.výzva

Kdo to bzučí mezi květy?


Květiny nejsou nikdy úplně samy. Občas na ně přiletí včelka, jindy motýl, a někdy dokonce i malý brouček. Ale proč přilétají právě na květy? A co tam vlastně hledají?

V této výzvě si děti vezmou lupu a vyrazí do přírody jako opravdoví badatelé. Zjistí, kdo květiny navštěvuje nejčastěji – a možná objeví i nečekané návštěvníky.

2. výzva

Jak včelky pomáhají opylovat květiny?


Když včelka přiletí na květ, něco si z něj odnese – a něco naopak nechá. A právě to je pro květinu i pro včelku moc důležité.

Děti si v této výzvě samy vyrobí včelku a vyzkouší si, jak se pyl přenáší z jedné květiny na druhou. Pochopí, že i malé včelky jsou pro přírodu velice důležité.

3. výzva

Kolik barev lze najít v přírodě?


V přírodě najdeme květiny bílé, žluté, růžové i modré. Ale které barvy jsou nejčastější? A kterou najdeme nejhůř?

Děti se promění v hledače barev a budou pozorovat květiny kolem sebe. Společně si pak vytvoří krásnou květinovou paletu – jako ukázku toho, jaké barvy umí příroda namíchat.


Kruh:

Sezvěte všechny mini vědátory do kruhu a nalaďte se na pokusy. Vžijte se do role, kdy jsou děti vědci a vy jejich pomocníci. Již za chvilku dostanete úkol z Laboratoře pro řešení záludných otázek.  Pomůžete Dominice, Bertíkovi a Lili najít odpovědi na všechny otázky? Bude potřeba zapojit všechny smysly i hlavičky. 

Jak se naladit? Než si děti na novou aktivitu zvyknou, můžete začít povídáním o vědcích. Co vědci dělají? Jaké to je být vědcem? Jak vědec vypadá? Pro lepší vžití do role vědce se děti mohou převléknout do plášťů nebo bílých triček, nebo si můžete vyrobit a na začátku každého bádání rozdat vědátorské jmenovky.

Už jste naladěni a natěšeni na bádání? Pojďte na první záludnou otázku.

Dopis z Laboratoře:

Ahoj vědátoři!

Dnes vám píšeme z výpravy, kterou jsme s Lili podnikli. Vyrazili jsme ven za město, tam, kde končí cesta a začíná louka plná květin. Bylo tam krásně – slunce hřálo, tráva se vlnila ve větru a kolem nás bylo spoustu barevných květů.

Lili si chtěla jednu květinu utrhnout a dát si ji do vlasů, ale zrovna když se k ní naklonila, něco malého kolem ní zabzučelo. Přímo na ten květ si totiž sedlo drobné bzučící stvoření. Zastavili jsme se a pozorovali ho. A najednou jsme si všimli, že k některým květinám přilétají další návštěvníci – někteří malí, jiní trochu větší, někteří jen na chvilku a jiní se na květu drželi dlouho.

Zaujalo nás to. Některé květiny jako by byly úplně osamělé, zatímco jiné přitahovaly pozornost ze všech stran. Přemýšleli jsme, proč to tak je. Možná kvůli barvě? Nebo vůni? Nebo si některé květiny prostě umí lépe přivolat návštěvu?

A tak jsme se rozhodli, že to celé necháme na vás – na našich malých vědátorech. Dokážete vypátrat, kdo květiny navštěvuje a proč? A jakou barvu mají květiny nejčastěji? Jsme napnutí, co zjistíte!

Moc se těšíme na vaše zážitky z pozorování a květinové objevy!

Mějte se krásně a bavte se vědou,

Bertík a Lili 

z Laboratoře pro řešení záludných otázek

1. výzva

Kdo to bzučí mezi květy?

Květiny nejsou nikdy úplně samy. Občas na ně přiletí včelka, jindy motýl, a někdy dokonce i malý brouček. Ale proč přilétají právě na květy? A co tam vlastně hledají?

V této výzvě si děti vezmou lupu a vyrazí do přírody jako opravdoví badatelé. Zjistí, kdo květiny navštěvuje nejčastěji – a možná objeví i nečekané návštěvníky.

Cíle:

  • Rozvoj přírodovědné gramotnosti
    Děti pozorují, co se děje v přírodě. Sledují květiny, všímají si, kdo na ně přilétá, a přemýšlejí, proč některé květiny přitahují hmyz víc než jiné. Vnímají, že v přírodě je všechno propojené – hmyz pomáhá květinám růst a květiny poskytují hmyzu potravu.
  • Rozvoj komunikačních dovedností
    Děti sdílejí své postřehy – vyprávějí, co viděly, naslouchají ostatním a přemýšlejí o rozdílech. Při společné reflexi popisují zážitky, hledají slova pro to, co pozorovaly, a učí se naslouchat i reagovat na své kamarády.
  • Rozvoj logického myšlení a porovnávání
    Děti přemýšlejí, co jejich pozorování znamená. Porovnávají, kolik hmyzu navštívilo kterou květinu, hledají vzory a odhadují, proč je to tak. Učí se vyvozovat jednoduché závěry a tvořit souvislosti.
  • Posilování vztahu k přírodě
    Děti tráví čas v přírodě, učí se ji pozorovat a respektovat. Získávají přirozený vztah ke květinám i hmyzu, učí se, že každý živý tvor má v přírodě své místo. Vnímají, že přírodu je třeba chránit a zacházet s ní citlivě.

K vytištění:

Potřeby:

Lupa

Kniha či atlas hmyzu

Vytištěné materiály (PDF - Kdo to bzučí)

Postup:

Příprava: Vytiskněte si PDF materiály s obrázky hmyzu (PDF - Kdo to bzučí)

Pokus:

1. Vyražte s dětmi na výpravu. Vydejte se k rozkvetlým květinám na louku, do zahrady, nebo do parku. 

2. Každé dítě (nebo dvojice) si vezme vytištěný list s obrázky hmyzu a vybere si několik květin nebo malý prostor a pozoruje, jaký hmyz ke květinám lítá.

3. Když zahlédnou nějakého návštěvníka, zaškrtnou ho v pracovním listu – mohou i víckrát, pokud ho vidí znovu.

4. Pokud si nejsou jisté, mohou se poradit s učitelkou a zkusit návštěvníka najít v atlasu.

5. Po skončení pozorování se sejděte v kruhu a sdílejte, kdo co viděl nejčastěji, kdo měl největší štěstí, nebo kdo pozoroval něco neobvyklého.

  • „Navštívily nějaká zvířátka každou květinu?”
  • „Který hmyz byl nejčastější?“
  • „Co hmyz na květině dělal?”

Porovnejte, co děti viděly a jaké rozdíly objevily.

6. Utrhněte jednu květinu a důkladně si ji s dětmi prohlédněte. Můžete na papír zkusit vytřepat i trochu pylu.

7. Povězte dětem, že hmyz, který pozorovaly, z květin sbírá sladký nektar a také tento pyl. 

Závěr: Co jste při badatelské výpravě za květinami zjistili? Proč asi hmyz létá právě na květy a ne třeba na trávu? Co se asi stane, když na květinu žádný hmyz nepřiletí?

Video pokus:

Vysvětlení:

Hmyz si na květech hledá potravu – sladký nektar a pyl. Při tom zároveň pomáhá květinám tak, že je opyluje. Díky tomu mohou květiny tvořit semínka a plody a růst dál.

Portfolio

Děti si mohou do svého portfolia založit vyplněný list z pozorování hmyzu, případně jej můžete doplnit fotografií a popisem, jak se dané dítě do aktivity zapojilo.

2. výzva

Jak včelky pomáhají opylovat květiny?

Když včelka přiletí na květ, něco si z něj odnese – a něco naopak nechá. A právě to je pro květinu i pro včelku moc důležité.

Děti si v této výzvě samy vyrobí včelku a vyzkouší si, jak se pyl přenáší z jedné květiny na druhou. Pochopí, že i malé včelky jsou pro přírodu velice důležité.

Cíle:

  • Rozvoj přírodovědné gramotnosti
    Děti pozorují, jak včelky přenášejí pyl z květu na květ, a poznávají základní princip opylování. Vnímají, že příroda je provázaný systém a že i malý tvor, jako je včela, má důležitou roli v růstu květin.
  • Rozvoj jemné motoriky a koordinace pohybů
    Při manipulaci s kolíčkem, přikládání bambulky na květ, sypání pylu do květin a opatrném přistávání si děti procvičují jemnou práci prstů, koordinaci pohybů a soustředění na přesný pohyb.
  • Posilování kompetence k řešení problémů
    Děti sledují, co se stane, když včelka navštíví více květin – zjišťují, jak se pyl šíří. Samy přicházejí na to, že včelka opyluje i tehdy, když to neplánuje, a mohou zkoušet, jak změna pořadí návštěv květin ovlivní výsledek.
  • Prožitkové učení a rozvoj sebedůvěry:
    Děti se do aktivity vžijí, tvoří si vlastní včelku a hrají si s ní. Sbírají pyl, objevují nové souvislosti a zažívají úspěch v bezpečném a zábavném prostředí. Díky tomu roste jejich chuť zkoumat a důvěra ve vlastní schopnosti.

Potřeby:

Na včelky:

Dřevěné kolíčky (na výrobu včelky)

Malé bambulky (přichycené do kolíčku – chlupaté tělíčko)

Černé a žluté fixy

Čtvrtky / tvrdý papír na vystřižení křídel

Na pokus:

Vytištěné a vystřižené barevné květy

Muffinové košíčky (papírové)

Škrob a kakao – jako pyl

Lžíce 

Vytištěné materiály (PDF - Včelí plástve, PDF - Květy)

Postup:

1. Výroba včelky (můžete s dětmi připravit den předem):

1. Děti si vezmou dřevěný kolíček.

2. Prohlédněte si spolu obrázek včelky a povídejte si, jaké má barvy a čím se třeba liší od mouchy.

3. Děti si kolíček pomalují žlutou a černou fixou jako včelku.

4. Z tvrdého papíru vystřihnou křídla a přilepí je.

5. Do kolíčku připevní malou bambulku – ta bude představovat chlupaté tělíčko včelky, na které se může chytat pyl.

2. Příprava květinové louky:

1. Připravte několik stolů a nechte děti se rozdělit ke stolům do skupinek.

2. Na každý stůl připravte několik barevných květin s papírovým košíčkem.

  • „Naše květiny na stolech jsou připravené, ale zatím nemají pyl. Pro naše bádání budeme místo skutečného pylu mít dvě látky, které nám pyl nahradí.“

3. Ukažte dětem škrob a kakao. Nechte je prozkoumat, přivonět si a odhadnout, co to ve skutečnosti je.

  • „Co je to? Jak to voní? Jaký pyl by asi včelkám více chutnal?“

4. Nechte děti  do muffinových košíčků dát pomoci lžíce „pyl“ – do některých květů 1 lžíci škrobu, do jiných jednu lžičku kakaa.

5. Rozmístěte květy s pylem volně po stole.

 

3. Let včelky z květu na květ:

1. Každému dítěti dejte vytištěnou včelí plástev a pomozte dětem do světlých "prázdných" políček v plástvi nalepit oboustraně lepicí pásku.

2. Každé dítě si vezme svou včelku (kolíček s bambulkou) a dá si ji na svou plástev.

  • "Plástev je domeček včelky, ze kterého vylétá do světa a pak se do něj opět vrací."

3. Děti mohou vyzkoušet, jak jejich včelka bzučí.  “Bzzzz”.

4. Pak už se včelky vydají prozkoumat květiny. Povídejte si s dětmi, jak včelky musí opravdu opatrně dosedat na květinu, aby se nezlomila a aby se z ní nevyklepal všechen pyl. Nechte děti se svými včelkami opatrně navštěvovat připravené květiny na stole.

4. Když mají na zadečku včelky nasbíraný pyl, mohou zaletět i do svého domečku, kam pyl oklepou na plástev.

5. Pak se opět mohou vrátit na květiny.

6. Po několika kolech se děti zastaví a pozorují:

  • Jak vypadají květy teď?
  • Má každý květ stejný pyl jako na začátku?
  • Co se stalo, když včelka létala z květu na květ?
  • Kde se pyl objevil, i když tam původně nebyl?
  • Co by se stalo, kdyby včelky na květy nepřilétaly?
  • Jak vypadá teď jejich plástev?

Závěr: Co byste vzkázali do Laboratoře pro řešení záludných otázek? Co včelky na květech dělají? A jaká by podle vás byla příroda bez včel?

Video pokus:

Vysvětlení:

Když včelka přistane na květ, nalepí se jí na nožky pyl. Když přiletí na jiný květ, trochu pylu tam zůstane. A díky tomuto přenosu pylu z jedné květiny na druhou mohou z květů vzniknout plody (jako jsou třeba borůvky, jablka, meruňky) a pak semínka, ze kterých mohou vyrůst nové rostliny– včelka takto rostlinám pomáhá, aniž by o tom věděla.

Portfolio

Deti si mohou do svého portfolia vložit vytvořenou plástev s přilepeným pylem. Můžete k ní také doplnit fotku dítěte s vyrobenou včelkou, nebo rovnou celou vyrobenou včelku. 

3. výzva

Kolik barev lze najít v přírodě?

V přírodě najdeme květiny bílé, žluté, růžové i modré. Ale které barvy jsou nejčastější? A kterou najdeme nejhůř?

Děti se promění v hledače barev a budou pozorovat květiny kolem sebe. Společně si pak vytvoří krásnou květinovou paletu – jako ukázku toho, jaké barvy umí příroda namíchat.

Cíle:

  • Rozvoj přírodovědné gramotnosti
    Děti poznávají rozmanitost květin, pozorují barvy v přírodě a vnímají, že barvy mají v přírodě funkci. Učí se rozlišovat běžné květiny od chráněných a pečují o přírodu s respektem.
  • Rozvoj smyslového vnímání a estetiky
    Pozorování, porovnávání a sběr květin podle barvy rozvíjí zrakové vnímání, cit pro detaily i estetické cítění.
  • Rozvoj matematické gramotnosti
    Třídění a počítání květin podle barvy podporuje porovnávání, kvantitu i prostor pro grafické znázornění.
  • Rozvoj kooperace a komunikace
    Děti spolupracují při výběru květin, sdílejí barvy, které našly, a učí se vnímat, že každý přinesl něco jiného – a přesto společně vytvoří krásný celek.

Potřeby:

Košík na sbírání květin

Vytištěné materiály (PDF - Barevná květinová hledačka)

Postup:

Příprava před výpravou: Vytiskněte si PDF materiály pro každé dítě s Barevnou květinovou hledačkou. Připravte si košík nebo pytlík pro sběr květin (společný).

Povídejte si o pravidlech – květiny neutrháváme bez dovolení, sbíráme pouze ty, které jsou opadané nebo běžně rostoucí(nechráněné druhy).

Výprava:

1. Vydejte se s dětmi na procházku do zahrady, na dvorek nebo louku.

2. Popovídejte si o pravidlech – květiny neutrháváme bez dovolení, sbíráme pouze ty, které jsou opadané nebo běžně rostoucí (nechráněné druhy). Naopak chráněné květiny a květiny ze zahrádek jen obdivujeme zrakem.

3. Děti hledají květiny, které odpovídají barvám v jejich badatelských listech.

4. Pokaždé, když nějakou barvu najdou, zaškrtnou si ji na kartě.

5. Společně můžete některé běžně rostoucí květiny různých barev natrhat.

6. Sejděte se s dětmi v kruhu a nechte je sdílet své zážitky z pozorování květin

  • "Kterou barvu jste našli jako první?"
  • "Která barva se hledala nejsnadněji a která nejhůř?"
  • "Jakou barvu jste vůbec nenašli?"
  • "Proč si myslíte, že některé květiny jsou výrazně barevné a jiné skoro neviditelné?"

6. Natrhané květiny s dětmi ve školce vylisujte (vložte mezi dva listy papíru a zatižte knihami). Z vylisovaných květin můžete vyrobit barevnou nástěnku pro připomenutí vašeho barevného badatelského hledání nebo je dejte dětem, ať si je přiloží do svého portfolia.

Závěr: Co byste vzkázali do Laboratoře pro řešení záludných otázek? Proč květiny potřebují barvy? Kdo je má vidět? 

Video pokus:

Vysvětlení:

Květiny mají různé barvy, protože se tím snaží zaujmout včely, motýly a další návštěvníky, kteří jim pomáhají s opylováním. Bez těchto návštěvníků by se květiny neproměnily v plody a následně semínka. 

Portfolio

Děti si mohou do svého portfolia vložit doplněný badatelský list z Květinové hledačky  a případně i vylisovanou květinu.

Závěrečný kruh:

Úžasné! Zvládli jste všechny výzvy a prozkoumali květiny i jejich návštěvníky. Sejděte se na závěr týdne s dětmi opět v kruhu a podělte se vzájemně o svá pozorování i nápady a zážitky.

Co byste o svých objevech vzkázali Dominice do Laboratoře? Jaká je nyní vaše odpověď na hlavní zvídavou otázku : "Kdo to bzučí mezi květy?"

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *