Lze vyrobit zmrzlinu bez mražení?
Souhrn:
Dokážete vyrobit zmrzlinu i bez mražení? A jak nejlépe ochránit ledovou kostku před sluncem?
V tomto pokusu se děti stanou malými zmrzlinovými vědci a pomocí tří výzev objeví, co se stane, když posolíte led, jak vyrobit zmrzlinu i bez mražení a jak led ochránit před teplem. A nebude chybět ani ochutnávka zmrzliny!
1.výzva
Co se stane, když posolíme led?
Led je studený – to ví každý. Ale když k němu přidáme sůl, dokáže být ještě studenější! Jak je to možné? A proč by nám to mohlo pomoct právě při výrobě zmrzliny?
V této výzvě si děti vyzkouší, jak led a sůl spolupracují. Změří nebo porovnají, co se stane, když je led posolený, a objeví tajemství, díky kterému může vzniknout zmrzlina i bez mražení.
2. výzva
Lze vyrobit zmrzlinu bez mražení?
Mít smetanu, cukr a vanilku ještě neznamená, že máme zmrzlinu. Ale co když přidáme led, sůl a trochu pohybu?
V této výzvě si děti vlastnoručně vyrobí zmrzlinu. Budou třást sáčkem, pozorovat, co se mění, a zjistí, že i bez mrazáku dokážou vytvořit něco, co je studené, krémové a moc dobré.
3. výzva
Jak ochránit led před teplem?
Sluníčko hřeje – a led se na něm rychle mění ve vodu. Ale co kdybychom zkusili kostku ledu ochránit? Pomohlo by jí něco jako deka, stín, nebo speciální domeček?
V této výzvě děti navrhnou a postaví úkryt pro kostku ledu. Vyzkouší různé materiály a budou pozorovat, kde led vydrží nejdéle.

Kruh:
Sezvěte všechny mini vědátory do kruhu a nalaďte se na pokusy. Vžijte se do role, kdy jsou děti vědci a vy jejich pomocníci. Již za chvilku dostanete úkol z Laboratoře pro řešení záludných otázek. Pomůžete Dominice najít odpovědi na všechny otázky? Bude potřeba zapojit všechny smysly i hlavičky.
Jak se naladit? Než si děti na novou aktivitu zvyknou, můžete začít povídáním o vědcích. Co vědci dělají? Jaké to je být vědcem? Jak vědec vypadá? Pro lepší vžití do role vědce se děti mohou převléknout do plášťů nebo bílých triček, nebo si můžete vyrobit a na začátku každého bádání rozdat vědátorské jmenovky.
Už jste naladěni a natěšeni na bádání? Pojďte na první záludnou otázku.

Dopis z Laboratoře:
Ahoj vědátoři!
Dnes bylo v laboratoři veliké teplo. Sluníčko svítilo a my jsme s Lili dostali chuť na něco studeného – třeba zmrzlinu!
Hned jsme se podívali do mrazáku… ale ouha, žádná zmrzlina tam nebyla. Jen miska s ledem, kterou jsme si schovali na pokusy. „To je škoda,“ povzdychla si Lili, „já už se těšila na vanilkovou!“
V tu chvíli nás ale napadla skvělá věc. Co kdybychom si zmrzlinu vyrobili sami? A zrovna přišla Dominika. Usmála se na nás a řekla:
„Vemte si led a sůl a zmrzlinu budete mít dřív, než si stihnete zazpívat písničku!“
Než jsme se ale stihli zeptat, jak přesně to myslí, byla fuč.
Zůstali jsme s Lili sami – s miskou ledu, solí a smetanou. A teď tu stojíme, koukáme na ty věci a hlavou nám běží spousta otázek:
Jak by mohla pomoct právě sůl?
Máme ji přidat do směsi? Nebo k ledu?
A opravdu to celé může fungovat i bez mrazáku?
Tahle zmrzlinová záhada je jako stvořená pro vás – naše malé vědátory! Pomůžete nám přijít na to, jak vyrobit zmrzlinu bez čekání? A co ta sůl? Má nějakou tajnou schopnost?
Těšíme se na vaše chutné objevy!

Mějte se krásně a bavte se vědou,
Bertík a Lili
z Laboratoře pro řešení záludných otázek
1. výzva

Co se stane, když posolíme led?
Led je studený – to ví každý. Ale když k němu přidáme sůl, dokáže být ještě studenější! Jak je to možné? A proč by nám to mohlo pomoct právě při výrobě zmrzliny?
V této výzvě si děti vyzkouší, jak led a sůl spolupracují. Změří nebo porovnají, co se stane, když je led posolený, a objeví tajemství, díky kterému může vzniknout zmrzlina i bez mražení.
Cíle:
- Rozvoj přírodovědné gramotnostiDěti zkoumají, co se děje, když se sůl přidá k ledu. Vnímají rozdíl mezi čistým ledem a posoleným ledem. Pozorují změny, které způsobuje přidání soli.
- Rozvoj kompetencí k učeníDěti formulují domněnky (co sůl udělá s ledem), ověřují je pokusem, a vyvozují závěry.
- Rozvoj komunikačních dovednostíDěti sdílejí, co pozorovaly, porovnávají výsledky a hledají odpovědi společně. Učí se pojmenovávat jevy, diskutovat nad nimi a společně se dobrat řešení.
Potřeby:
Zásoba ledových kostek
Misky (2 do každé skupinky)
Sůl
Ponorný teploměr měřící pod 0 °C

Postup:
📌 Poznámka: Tento pokus je ideální provádět s ponorným teploměrem, který měří i pod 0 °C. Pokud ho nemáte, postačí i pozorování a porovnávání tání ledu bez přímého měření.
1. Povídejte si s dětmi:
"Z Laboratoře pro řešení záludných otázek jsme dostali zvláštní tip – někdo tvrdí, že k výrobě zmrzliny je potřeba sůl! Ale proč? Copak ji chceme ochutit? To asi ne!"
2. Zeptejte se dětí:
- „Máme tu led. Myslíte, že se s ním něco stane, když ho necháme takto na stole?“
- „Co když k němu přisypeme trochu soli? Co se asi stane?“
- „Pomůže sůl ledu, nebo mu uškodí?“
3. Nechte děti se rozdělit do skupinek.
4. Do každé skupinky dejte dvě misky a stejné množství ledu do každé misky.
5. Nechte děti do jedné z misek nasypat dvě lžíce soli.
6. Pozorujte, co se začne dít. Povzbuzujte děti k popisování jejich pozorování.
7. Změřte teplotu v misce ve chvíli, kdy je už led z poloviny rozpuštěný.
- "V které misce se led změnil rychleji?"
- "Jak vypadal posolený led?"
Závěr: Co jste při badatelské výzvě s ledem a solí zjistili? Jaký vliv má sůl na ledové kostky?
Video pokus:
Vysvětlení:
Sůl způsobí, že led taje rychleji. Ale aby se mohl rozpustit, potřebuje energii – a tu si vezme z okolí, tím se voda i sůl ještě víc ochladí. Proto je „slaný led“ vlastně studenější než obyčejný.
Portfolio
Do portfolia můžete dětem vložit fotografii z bádání a popis toho, jak se dané dítě do pokusu zapojilo.
2. výzva

Lze vyrobit zmrzlinu bez mražení?
Mít smetanu, cukr a vanilku ještě neznamená, že máme zmrzlinu. Ale co když přidáme led, sůl a trochu pohybu?
V této výzvě si děti vlastnoručně vyrobí zmrzlinu. Budou třást sáčkem, pozorovat, co se mění, a zjistí, že i bez mrazáku dokážou vytvořit něco, co je studené, krémové a moc dobré.
Cíle:
- Rozvoj přírodovědné gramotnostiDěti sledují, jak se smetana mění na zmrzlinu díky ledu a soli. Vnímají proces tuhnutí, chladnutí a porovnávají různé skupenství. Objevují, že fyzikální jevy mohou ovlivnit svou vlastní činností.
- Rozvoj kompetencí k řešení problémůDěti přemýšlejí, jak z nachystaných pomůcek vyrobit zmrzlinu. Hledají nové nápady, navrhují varianty a reflektují výsledek.
- Prožitkové učení a rozvoj sebedůvěryDěti zažívají radost z vlastnoručně vyrobené zmrzliny, prožívají úspěch i chuť k objevování. Výsledek je hmatatelný a chutný – to podporuje motivaci a sebevědomí.
- Rozvoj jemné motoriky a koordinace pohybůDěti pracují se sáčky, nalévají, sypou, zavazují, třesou. Při tom rozvíjejí sílu, přesnost a koordinaci pohybů rukou a prstů.
K vytištění:
Potřeby:
Smetana
Lžíce cukru (nebo vanilkového cukru)
Vanilka (volitelně)
Hodně ledu (alespoň 2 platíčka ledu)
Velký uzavíratelný (zip lock) sáček
Malý uzavíratelný (zip lock) sáček
Utěrka
Vytištěné materiály (PDF - Jak vyrobit zmrzlinu bez mražení - Badatelské listy)

Postup:
(Poznámka: DOPORUČUJI ke srovnání zároveň připravovat i druhou variantu pokusu, kde k ledu nepřidáte sůl. V tomto případě zmrzlina nevznikne a v sáčku zůstane jen smetana.)
1. Zeptejte se dětí:
-
„Z čeho a jak se vyrábí zmrzlina?
-
"Co by se dalo udělat, když nemáme dost času, aby nám zmrzlina zmrzla v mrazáku?"
2. Nechte děti postupně do malého sáčku nalít smetanu a nasypat lžíci cukru a vanilku. Sáček pečlivě uzavřete.
3. Do většího sáčku nechte děti dát ledové kostky (z jednoho a půl platíčka ledu) a s dětmi odpočítejte a přidejte 5 lžic soli.
4. Sáček s ledem uzavřete a led lehce nadrďte (třeba válečkem na těsto nebo jiným tvrdým předmětem).
5. Vložte malý sáček do velkého, dobře uzavřete. Aby vám nebo dětem nemrzly ruce, zabalte sáček do utěrky a třeste 5–10 minut. (Doporučuji si pustit hudbu a udělat si s dětmi taneček nebo si zazpívat, ať čas a čekání na zmrzlinu rychleji ubíhá.)
6. Vyjměte sáček se smetanou a zkuste s dětmi přes oblat odhadnout, zdali je smetana už ztuhlá. Poté sáček oteřte a nechte děti popisovat, co vidí.
- "Co se stalo se smetanou?"
- "Co pomohlo zmrzlině ztuhnout?"
- "Dopadl pokus stejně i v sáčku, kde byl led bez soli?"
7. Nechte děti si vzpomenout na celý postup výroby zmrzliny a nalepit jednotlivé přísady na správná místa ve vytištěném PDF - Výroba zmrzliny.
Závěr: Lze opravdu vyrobit zmrzlinu bez mražení? Chutná stejně jako kupovaná zmrzlina? A proč byla k výrobě zmrzliny potřeba sůl?
Video pokus:
Vysvětlení:
Sůl ochladí led na teplotu nižší než 0 °C (dokonce může ochladit led až na -17 °C). To vytvoří tak studené prostředí, že smetana ztuhne.
Portfolio:
Děti si mohou vyplnit pracovní list. Nastříhejte jim suroviny (led, sůl, smetana, cukr, vanilka). Nechte děti nalepit, co se přidávalo do kterého sáčku, aby vznikla zmrzlina. ve spodní části si mohou do mističky dokreslit svoji nejoblíbenější zmrzlinu.
3. výzva

Jak ochránit led před teplem?
Sluníčko hřeje – a led se na něm rychle mění ve vodu. Ale co kdybychom zkusili kostku ledu ochránit? Pomohlo by jí něco jako deka, stín, nebo speciální domeček?
V této výzvě děti navrhnou a postaví úkryt pro kostku ledu. Vyzkouší různé materiály a budou pozorovat, kde led vydrží nejdéle.
Cíle:
- Rozvoj přírodovědné gramotnostiDěti sledují, co se s ledem děje na sluníčku a jak se chová pod různými materiály. Zkoumají, které věci teplo propouštějí a které ho zadržují. Vnímají vztah mezi prostředím a změnou skupenství.
- Rozvoj tvořivosti a praktického myšleníDěti navrhují a staví domeček pro kostku ledu. Přemýšlejí, co by led ochránilo, jaký materiál použít a proč. Zkouší různé varianty a hledají řešení podle vlastních nápadů.
- Rozvoj kompetencí k učení a porovnáváníDěti pozorují a porovnávají, ve kterém úkrytu led vydržel nejdéle. Vyvozují závěry a učí se pracovat s jednoduchým srovnáním. Učí se rozumět tomu, proč něco fungovalo a něco ne.
- Rozvoj spolupráce a komunikaceDěti staví úkryt ve dvojicích nebo skupinkách. Učí se domlouvat, rozdělit si práci, vyjadřovat své návrhy a respektovat nápady ostatních.
K vytištění:
Potřeby:
Slunečný den
Hodně ledových kostek
Talířek do každé skupinky nebo dvojice
Různé materiály na domečky (papír, karton, vata, bublinková fólie, látku, plastový sáček, alobal, ... a jakýkoliv materiál, který vás ještě napadne nebo máte po ruce)
Pomůcky na stavbu domečků (nůžky, lepidlo, lepicí pásku, provázky)

Postup:
1. Zeptejte se dětí:
- „Když si vezmeme kostku ledu ven na sluníčko – co se s ní stane? A co kdybychom ji schovali do domečku?“
2. Připravte talířky, různé materiály (papír, alobal, látka, vata, karton, plast…) a pomůcky na stavbu domečku (nůžky, lepidlo, lepicí pásku, provázky,...)
3. Nechte děti se rozdělit do dvojic (nebo skupinek).
4. Ukažte dětem všechen připravený materiál a dejte jim jeden talířek do dvojce (nebo skupinky).
5. Nechte dětem volný prostor ke stavění domečku (zákrytu), kterým pak přikryjí led na talířku.
6. Na každý talířek dejte led a přiklopte domečkem.
7. Talíře postavte na slunce a počkejte 5-10 minut.
8. Po 5–10 minutách se vraťte a porovnejte, jak led v jednotlivých domečcích vypadá.
- "Kde se led roztál nejrychleji a kde vydržel?"
- "Co měly nejlepší domečky společného?"
9. Nechte děti zakreslit do PDF Badatelských listů své domečky a výsledky pozorování.
Závěr: Co byste vzkázali do Laboratoře pro řešení záludných otázek? Jak se udržuje zmrzlina studená v obchodě? Jaké materiály používáme v létě pro uchování chladu?
Video pokus:
Vysvětlení:
Některé materiály dobře izolují – nepropustí teplo. Led v takovém domečku vydrží déle.
Portfolio
Do pracovních listů mohou zakreslit svůj domeček a zaškrtnout, jak led vypadal v domečku po 5 minutách.
Závěrečný kruh:
Úžasné! Zvládli jste všechny výzvy a zjistili, že zmrzlinu můžete vyrobit i bez mražení. Sejděte se opět s dětmi v kruhu a podělte se vzájemně o svá pozorování i nápady a zážitky.
Co byste o svých objevech vzkázali Dominice, Bertíkovi a Lili do Laboratoře? Jaká je nyní vaše odpověď na hlavní zvídavou otázku : "Jde vyrobit zmrzlinu i bez mražení v mrazáku?"
